Zaterdag 23 september 2023

14:00 – Erik Jan Eradus
16:00 – Zuzana Ferjencikova

Toegang:   één concert € 10,- / twee concerten € 15,-

Tijdens de pauze is er gelegenheid voor een drankje, cd's en/opf een boek te kopen.

Erik Jan Eradus

César Franck

Trois Chorals

Charles Tournemire

n.n.b.

Erik-Jan Eradus kreeg zijn eerste muzikale vorming aan de Koorschool St. Bavo in Haarlem. Daarnaast zijn eerste pianolessen van Adam Waasdorp. Hij studeerde orgel bij Bernard Bartelink, Jacques van Oortmerssen en Jean Boyer. Daarnaast volgde hij masterclasses bij o.a. Andres Cea Galan (Spaanse muziek), Andrea Marcon (Italiaanse muziek), Cor van Wageningen (Max Reger) en Hans-Ola Ericsson (Messiaen).
Sinds 1 januari 2018 titulair-organist van de St. Josephkerk in Haarlem, de 6e organist van de kerk sinds 1856.
Erik Jan verzorgt per jaar zo’n 500 kerkelijke vieringen als cantor-organist-dirigent.
Ook verzorgt hij jaarlijks vele concerten in binnen- en buitenland.
Voor zijn verdienste voor de Franse muziek ontving Erik Jan op 14 juni 2014 een zilveren medaille van de Société Academique d’Education et d’Encouragement Arts-Sciences-Lettres in Parijs.

Zuzana Ferjenčíková

Franz Liszt – Jean Guillou

complete transciptions for organ

- Fantaisie et Fugue sur le nom de BACH (version syncrétique)
    - Orpheus. Poème symphonique
    - Prometheus. Poème symphonique
    - Valse oubliée, No. 1
    - Tasso. Poème symphonique

ZUZANA FERJENČÍKOVÁ
is een Slowaakse organiste, pianiste en componiste. Van jongs af aan is zij opgegroeid in de Russische pianotraditie en volgde orgelstudie aan het conservatorium in Banská Bystrica en aan de conservatoria van Bratislava en Wenen.
De lessen en samenwerking met Jean Guillou hebben grote invloed op haar gehad.

In 2004 was ze de eerste vrouw die werd onderscheiden met de Eerste Prijs bij
het  Internationaal Orgel Improvisatie Concours in Haarlem.

Vanaf september 2021 is ze aangesteld als docent voor het hoofdvak orgel aan Codarts, het conservatorium van Rotterdam.
Ze geeft master-classes improvisatie, is regelmatig jurylid bij internationale orgelconcoursen en geeft veel concerten.
Als uitvoerend musicus ligt het zwaartepunt bij de Romantiek en bij  muziek van de 20e eeuw, in het bijzonder het werk van Franz Liszt en Jean Guillou.
Als componist schrijft ze concertstukken voor orgel, piano en tal van andere instrumenten. Ook heeft ze talrijke transcripties van piano en orkestwerken voor orgel op haar naam staan.

In april 2023 is de cd Symphonic Poems verschenen met werken van Guillou en Liszt, gespeeld op het Van den Heuvel orgel van de St.-Euschache te Parijs.

Ferjencikova