Den Haag, Teresia van Avila
Westeinde

Geschiedenis van het Loret-orgel

Nieuwbouw door François Bernard Loret
Schooonmaak en herstelbeurt door François Bernard Loret.
1883 De vrijstaande speeltafel wordt ca. drie meter naar voren verplaatst door Maarschalkerweerd
1899 Herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd door J.J. van den Bijlaard.
1924 Van den Bijlaard bouwt in de bestaande kas een pneumatische orgel met gebruikmaking van een deel van het bestaande pijpwerk.
1963 De firma Jos Vermeulen uit Alkmaarverricht schoonmaakwerkzaamheden. De speeltafel wordt 180° gedraaid zodat de organist voortaan met zijn gezicht naar het orgel toe zit. De bestaande balgen worden vervangen door vijf regulateurs en de kanalen gewijzigd. Tenslotte worden de bekers van het groot octaaf van de Bazuin 16' van Manuaal I vernieuwd.

Door gebrekkig onderhoud is het instrument thans niet meer te gebruiken. Op de orgelbank staat anno 2019 een keyboard dat is aangeloten op een versterker.
Door het parochiebestuur is aan de Stichting Orgel Elandstraatkerk verzocht dit orgel op te willen nemen bij de doelstellingen van de stichting. Gezien de oude banden tussen de Teresiakerk en de Elandstaatkerk, èn gezien de kwaliteit en het karakter van het Loret-orgel, hebben wij graag aan dit verzoek voldaan. Inmiddels zijn voorbereidingen gestart om te komen tot een algehele restauratie.

Dispositie
Manuaal I