CD en Boek

A Symphonic Organ

Recentelijk is bij Tulip Records de eerste cd van het Franssen-orgel verschenen.

Bert den Hertog speelt hierop het volgende pProgramma:

F. Liszt
Cl. Debussy
O. Messiaen
H. Vermeulen
J. Langlais
Funerailles,  (transcriptie voor orgel door Istvan Kolosz)
Deux Arabesques: Andantino con moto & Allegretto scherzando
l'Ascension
Hommage a Jean Langlais (Psaume 80)
Veni creator spiritus uit: Trois Esquisses gothiques

De cd is bij de concerten verkrijgbaar voor € 15,-

cd Franssen-orgel

Limburgse Orgelcultuur in de Hofstad

Dit boek is verschenen ter gelegenheid van de restauratie van het orgel van de Elandstaatkerk
In dit boek wordt aandacht besteed aan:
  1. De orgelmakers Franssen
  2. Hun werk in de regio Den Haag
  3. De orgelgeschiedenis van de Elandstraatkerk
  4. De restauratie en opbouw van het Franssen-orgel in de Elandstraatkerk
  5. Een overzicht van de deelnemers aan de actie “Adoptieplan voor een 100-jarige”
  6. Catalogus van de Gebr. Franssen uit ca. 1903

Het boek is verkrijgbaar:

1. via de website:     http://www.denieuwehaagsche.nl
  2. In de Elandstraatkerk na afloop van de orgelconcerten
boek

ISBN: 978-94-91168-24-6
prijs:   € 24,95
120 pagina’s in full color

Omschrijving:
In 1825 startten de Gebroeders Franssen een orgelmakerij in het Limburgse Horst. Al snel worden de werkzaamheden uitgebreid tot in de hele regio. Met de instroming van de volgende generatie wordt het bedrijf verplaatst naar het grotere Roermond en volgt een ongekende expansiedrift, die onder meer leidt tot opdrachten voor nieuw te bouwen orgels in ’s-Gravenhage en omstreken.
Na een glorierijke periode volgt echter ook een neergang en wordt het bedrijf – omhuld door wolken van dichte mist – opgeheven.
Van het werk van de Franssens is maar zeer weinig bewaard gebleven. Veel orgels zijn verwoest door oorlogsgeweld of brand. In de tweede helft van de 20e eeuw, de periode van de neobarok, werd het merendeel van de resterende instrumenten “aangepast”, omgebouwd of simpelweg op de schroothoop gegooid.
Het orgel van de Haagse Elandstraatkerk heeft echter nagenoeg alle stormen des tijds doorstaan. De door Adema’s Kerkorgelbouw in 2011 afgesloten restauratie heeft de topkwaliteiten van dit instrument weer volledig naar voren gehaald. Hier klinkt de firma Franssen op zijn best: een symfonisch orgel met zowel Duitse, Franse als Britse invloeden, en met een zangerige en doorzichtige klank.